Partager la publication "BMW i Vision Future Interaction concept se montre, se découvre, s’ouvre au #CES2016 sur base i8"
Nouvelle année, début d’année, Debut at CES! CES? Consumer Electronics Show! January 6-9, 2016! Depuis quelques années maintenant le CES est comme un gros Salon Automobile ! Qui aurait imaginé, il y a 10 ans, que le salon Consumer Electronics Show deviennent un salon à suivre pour les passionnés de l’automobile ?! Qu’attendre du CES de la part des constructeurs auto !? Lesquels ont un stand au CES 2016 !? Entre autres, BMW est présent ! Et c’est par ce magnifique concept que l’on va présenter celle qui sert de base, la sublime BMW i8. Cette BMW d’une nouvelle ère se montre à la pointe de la technologie Electronics Automotive, et ce depuis 2010 ! BMW présente donc au CES 2016 une déclinaison inattendue de sa sportive électrique BMW i8 …sans ses jolies portières. L’auto devient un concept-car dénommé BMW i Vision Future Interaction. Le concept BMW i Vision Future Interaction donne un aperçu du cockpit du futur, avec écrans innovant, surfaces tactiles et commandes gestuelles sans contact via un écran « tactile » sans toucher. Également, BMW profite de l’événement pour présenter la BMW i8 Mirrorless !
BMW i ?
BMW i. The new BMW sub-brand.
BMW i is the new BMW sub-brand. BMW i stands for sustainable vehicles and mobility solutions Two models available from launch: BMW i3 and BMW i8. BMW i – Born Electric.
Das Project i ist ein Entwicklungsprojekt von BMW mit dem Ziel, leichtgewichtige und umweltfreundliche Elektroautos für den städtischen Verkehr zu entwickeln. Damit sollen unter anderem die zukünftigen Mobilitätsbedürfnisse von Großstadtbewohnern erfüllt werden. Das „Project i“ besteht aus drei Phasen. In einer ersten Phase wurde der Mini E im Feldversuch getestet. Als zweite Phase folgte 2012 ein Testversuch mit dem ActiveE, in dessen Entwicklung erste Ergebnisse der ersten Phase verarbeitet wurden. Die letzte Phase ist die Entwicklung des i3 und i8.
Le projet i est un projet de développement de BMW dans le but de développer des voitures électriques légers, respectueux de l’environnement pour le transport urbain. Entre autres choses, aux futurs besoins de mobilité sont remplies par les citadins. Le projet « i » se compose de trois phases. Dans une première phase de la Mini E a été testé dans des essais sur le terrain. Comme une deuxième phase a suivi en 2012 un test de fonctionner avec le ActiveE, dont le développement dans les premiers résultats de la première phase ont été traitées. La dernière phase est le développement de la i3 et i8.
BMW i8
La BMW i8 est issu du concept car hybride Vision Efficient Dynamics. Présentée lors du salon de l’automobile de Francfort 2009, elle concilie technologie hybride et performances de supercar classique. La version de production a été présentée lors de l’édition 2013 de l’IAA (Internationale Automobil-Ausstellung) à Francfort. Ce modèle fait partie du projet « i » de BMW qui est lancé en tant que nouvelle marque.
BMW presents the BMW i8 at the IAA 2013
BMW present at the Frankfurt International Motor Show (IAA) the future of electric Mobility.
Le design de la BMW i8
la BMW i8 se présente comme une voiture de sport d’une nouvelle génération. Son design marie des traits caractéristiques de la marque BMW avec le langage des formes spécialement développé pour les automobiles BMW i pour créer un esthétisme abouti qui visualise avec authenticité tant les performances que l’efficience et le caractère premium innovant de la voiture de sport hybride rechargeable.
BMW i8 in detail. Design.
With this BMW TV series you can get a closer look at the BMW i8. This time you can get more information about the design of the BMW i8.
Le regard de la BMW i8
Associés aux naseaux BMW, les ensembles optiques avant plats de la BMW i8 constituent une unité horizontale soulignant la largeur de la voiture.
La voiture de sport hybride rechargeable est équipée de série de Projecteurs Full LED à faisceaux lumineux puissants et consommation énergétique réduite. Dans la partie inférieure, les sources lumineuses sont serties d’une bride en U intégrant l’éclairage diurne, les feux de position et les clignotants. Les veines lumineuses très fines des optiques arrière affichent également la signature lumineuse en U typique des automobiles BMW i.
Tous les feux de la BMW i8 font appel à la technique des LEDs en standard. Une répartition spécifique du faisceau lumineux améliore sensiblement la portée de l’éclairage sur les routes interurbaines et les autoroutes au-delà d’une vitesse de 120 km/h.
La BMW i8 fut la première voiture de série au monde pouvant s’équiper de phares laser innovants. Les Projecteurs Laser BMW produisent une lumière ultrablanche très claire, perçue comme agréable. Elle résulte de la conversion ciblée, à l’aide d’un luminophore, des rayons émis par de minuscules diodes laser dans les phares. Les diodes laser sont dix fois plus petites que les diodes électroluminescentes classiques. Elles contribuent à réduire l’encombrement requis à l’intérieur des phares ainsi que le poids. Par rapport à un éclairage à LEDs, la surface du réflecteur peut être nettement plus petite. La hauteur du réflecteur qui était de 9 centimètres passe à moins de 3 centimètres.
BMW i8 in detail. Laser light.
With this BMW TV series you can get a closer look at the BMW i8. This time you can get more information about the laser light technology.
La lumière laser étant monochromatique, c’est-à-dire qu’elle est émise à une seule longueur d’onde et que toutes les ondes sont en phase, il se crée un faisceau lumineux quasiment parallèle de forte intensité qui non seulement dépasse dix fois l’intensité de sources lumineuses classiques, mais peut aussi être géré avec une précision particulièrement élevée. Grâce au boost laser optionnel, la portée des feux de route peut atteindre jusqu’à 600 mètres, soit le double de la portée, pourtant déjà élevée, des feux de route à LEDs modernes. L’association avec l’Assistant Feux de route anti-éblouissement automatique fonctionnant sur la base d’une caméra permet d’éviter de manière fiable l’éblouissement des usagers de la route circulant en sens inverse ou précédant la BMW.
Le système d’éclairage laser présente une efficacité encore optimisée, si bien que la consommation d’énergie peut être réduite de plus d’un tiers par rapport à celle des phares à LEDs pourtant déjà très efficients. La lumière laser peut en effet fournir quelque 170 lumen par watt, contre 100 lumen environ pour la lumière émise par une LED.
Les optiques arrière LED adoptent, elles aussi, la forme en U typique des optiques caractérisant les automobiles BMW i.
Le design extérieur de la BMW i8
BMW i8 – sketch design
BMW i8 in detail. Intelligent Lightweight.
With this BMW TV series you can get a closer look at the BMW i8. This time you can get more information about the idea of the intelligent lightweight construction to reduce weight on the one hand and to achieve an extremely robust passenger cell on the other.
Longue de 4 689 millimètres, large de 1 942 millimètres et haute de 1 297 millimètres (antenne de toit comprise), la BMW i8 affiche des proportions typiques d’une voiture de sport. Son caractère dynamique s’exprime aussi à travers le long capot avant, les éléments aérodynamiques nettement visibles, la ligne de toit élancée, les porte-à-faux réduits ainsi que le long empattement de 2 800 millimètres. Fidèle au langage des formes caractéristique de BMW i, l’association avant-gardiste entre sportivité et efficience est transposée de manière fascinante au design de la 2+2 places.
Layering design, a method in which surfaces and lines overlap and interweave, produces an extremely sporty appearance all round. The surfaces join harmoniously, creating a compact and agile impression. Everything appears to come from a unified whole – thus lending the BMW i8 an extraordinarily powerful stature. - BMW
Accentuée encore par l’harmonie des couleurs, la structure des surfaces qui se superposent et s’imbriquent contribue à l’allure unique de la voiture. Ce principe – le layering – permet de répondre aux exigences aérodynamiques tout en leur conférant un esthétisme moderne. Les passages de roues musclés soulignent la voie large de la BMW i8. La compacité du moteur électrique autant que du moteur thermique a permis de conférer une ligne particulièrement basse au bloc avant et à la partie arrière et de faire ressortir la silhouette élancée et dynamique. Les portes pivotantes s’ouvrant en élytre vers l’avant ajoutent une touche supplémentaire au look expressif de sportive qu’arbore la BMW i8.
La proue de la BMW i8 respire la sportivité à l’état pur. De grandes prises d’air disposées sur plusieurs niveaux dans le bouclier avant engendrent un effet de profondeur d’une grande expressivité. Particulièrement larges, les naseaux BMW s’étendent jusqu’aux phares peu hauts, soulignant ainsi la largeur et la posture de la BMW i8 orientée en direction de la route. Les Projecteurs Full LED de la BMW i8 affichent la forme en U typique de la marque. Les feux de croisement et les feux de route sont émis par une lentille disposée à l’extérieur. Le modelé en trois dimensions des sources de lumière renforce le caractère sportif de la partie avant.
BMW i8 in detail. Carbon.
With this BMW TV series you can get a closer look at the BMW i8. This time you can get more information about the material carbon, that is used for the BMW i8.
La Ceinture noire ou « Black Belt », qui émerge en V du capot moteur de la BMW i8 et passe par le toit pour se fondre dans la partie arrière où elle embrasse la partie centrale du bouclier, est un trait caractéristique des automobiles BMW i. La « Black Belt » est cernée par le bouclier avant et les panneaux latéraux de couleur carrosserie ; sur la partie arrière, elle est coiffée par les montants de toit qui, formant un ruban qui semble planer, viennent se fondre au-dessus des optiques arrière. Le Stream Flow est un autre élément propre au langage des formes BMW i. Délimitant les contours des vitres latérales, il trace sur la BMW i8 le chemin par lequel l’air s’écoule entre la ligne de toit plongeante et la ligne de carre ascendante du panneau latéral arrière pour filer vers l’arrière de la voiture.
La partie arrière de la BMW i8, avec sa faible hauteur et ses lignes horizontales soulignant la largeur, ne laisse pas non plus de doute sur le dynamisme de la voiture. Cette partie est encadrée des passages de roues arrière aux formes sculpturales. À l’ouverture, la lunette arrière fortement inclinée pivote loin vers le haut et ouvre un accès confortable au compartiment de rangement qu’elle recouvre.
Les feux arrière, les réflecteurs et le diffuseur arrière forment une unité graphique accentuant encore l’allure musclée. Les veines lumineuses fines parcourant les optiques arrière adoptent, elles aussi, la forme en U typique des optiques caractérisant les automobiles BMW i. Les clignotants sont intégrés dans le galbe plongeant de la ligne du toit, au-dessus des ensembles optiques.
BMW i8. Aerodynamics.
With an aerodynamic value of 0,26 the BMW i8 is an extremely aerodynamic car. Have a look at the BMW wind tunnel and get to know how BMW achieved this.
La BMW i8 se targue d’un coefficient de pénétration dans l’air (Cx) de 0,26 et d’un équilibre aérodynamique harmonieux. Le capot avant bas, les naseaux BMW presque entièrement fermés, les volets d’air pilotés, les rideaux d’air (air curtains) dans le bouclier avant, le soubassement caréné, les bas de caisse aux contours sculptés, l’allure des lignes latérales ou Stream Flow ainsi que les canalisations d’air entre les optiques arrière et le cadre de toit permettent une canalisation ciblée de l’écoulement de l’air.
Les languettes aérodynamiques (aéroflaps), disposées derrière les roues avant et devant les roues arrière, renforcent cet effet. L’écoulement de l’air soigneusement défini en tous points de la carrosserie assure un rapport traînée aérodynamique / valeurs de portance axé à la fois sur un dynamisme du plus haut niveau et une stabilité maximale.
BMW i8 in detail. Aerodynamics.
With this BMW TV series you can get a closer look at the BMW i8. This time you can get more information about the Aerodynamics of the BMW i8.
Le design intérieur de la BMW i8
Un design ultramoderne règne aussi à l’intérieur de la BMW i8. L’orientation vers le conducteur qui caractérise le poste de conduite de toutes les automobiles BMW se double ici d’éléments avant-gardistes renforçant le dynamisme et la légèreté de la voiture de sport. Le conducteur, son passager avant et les passagers arrière s’installent dans des sièges de construction légère, dans une position basse typique de toute voiture de sport.
Les composants en PRFC de l’habitacle, visibles au niveau des bas de caisse lorsque les portes sont ouvertes, évoquent également le poids réduit de la BMW i8.
Le tableau de bord de la BMW i8 affiche un air à la fois léger, vigoureux et sportif résultant des lignes horizontales qui soulignent la largeur de l’habitacle et de leur structure déterminée par le principe du layering (strates). L’agencement des strates au traité tridimensionnel qui se superposent est appuyé par une harmonie de couleurs tout en contraste. Grâce à des lignes au galbe dynamique, le principe du layering s’applique aussi à la console centrale qui héberge entre autres le sélecteur de vitesses, le ‘Controller’ iDrive Touch, le bouton start/stop ainsi que la touche eDrive et le Sélecteur de mode de conduite. L’écran de contrôle du système iDrive est un écran de 8,8 pouces en position dégagée.
Cette super-light-car est possible grâce au concept innovant de l’architecture LifeDrive qui donne une latitude exceptionnelle aux stylistes. L’habitacle en plastique renforcé de fibres de carbone (PRFC) constitue l’élément central du module Life. Il repose sur le module Drive en aluminium qui héberge toute la technique liée à l’ensemble propulseur et aux liaisons au sol. Cette subdivision caractéristique est visualisée à l’extérieur comme à l’intérieur par le chevauchement et l’imbrication de différentes surfaces selon le principe du « layering design » (construction en strates). Les strates tridimensionnelles et fluides entre les modules Life et Drive accentuent l’allure dynamique de la BMW i8.
BMW i8 in detail. LifeDrive.
With this BMW TV series you can get a closer look at the BMW i8. This time you can get more information about the LiveDrive architecture of the BMW i8.
Le moteur de la BMW i8
La BMW i8 dispose d’un moteur essence 3 cylindres de 231 ch et de 320 Nm, et d’un moteur électrique par essieu. L’usage d’un alterno-démarreur de 15 kW aide à gommer le temps de latence lors de démarrage du groupe thermique. Le groupe électrique à l’avant développe 131 ch et n’entraîne que l’essieu avant, l’arrière est un savant mélange de thermique et d’électrique grâce à la transmission automatique.
À bas régime le moteur thermique est secondé par un moteur électrique de 20 ch. L’autonomie se situe dans les 600 km, dont 37 km en électrique, avec un réservoir de 42 litres et des batterie Li-Ion de 7,1 kWh sous 355 Volts.
BMW i8 in detail. Plug-in hybrid.
With this BMW TV series you can get a closer look at the BMW i8. This time you can get more information about the plug-in hybrid.
Moteurs BMW i : essence à trois cylindres turbocompressé & …
Le trois cylindres thermique équipant la BMW i8 débite 170 kW (231 ch) et entraîne les roues arrière, alors que la machine électrique d’une puissance de 96 kW (131 ch), alimentée par une batterie lithium-ion rechargeable sur une prise de courant ordinaire, envoie son couple à l’essieu avant. Ce système hybride rechargeable spécifique, développé et fabriqué par BMW Group, permet ainsi à la fois de se déplacer en tout électrique avec une autonomie pouvant atteindre 37 kilomètres selon le cycle de conduite européen à une vitesse maximale de 120 km/h et de savourer l’expérience d’une transmission intégrale dédiée à la route qui se distingue par une accélération fulgurante et une répartition dynamique du couple dans les virages négociés à une allure sportive.
Le plus puissant des deux moteurs entraîne les roues arrière. Associé au boost électrique fourni par le système hybride, il assure à la fois le plaisir de conduire typique de BMW et une efficience de tout premier ordre. Ainsi équipée, la BMW i8 se contente de 4,4 secondes pour le 0 à 100 km/h.
La formule d’entraînement de la BMW i8 mise sur la technologie BMW TwinPower Turbo et sur la technologie BMW eDrive. Le système hybride rechargeable allie ainsi le meilleur de deux mondes : un énorme potentiel d’augmentation de l’efficience et des qualités routières d’une sportivité grisante. Comme le moteur thermique, la machine électrique, l’électronique de puissance et l’accumulateur d’énergie sont développés par BMW Group. Tous les composants répondent ainsi aux normes de produit et de qualité élevées reposant sur l’expertise extraordinaire de BMW Group dans le développement de technologies d’entraînement.
Le caractère révolutionnaire de la BMW i8 est souligné par le fait que le moteur thermique qui l’anime fait, lui aussi, ses débuts. La BMW i8 fut la première voiture de série BMW faisant appel à un trois cylindres essence. Ce groupe à suralimentation poussée bénéficie de la technologie BMW TwinPower Turbo la plus récente. Ultracompact, il puise pourtant une puissance maximale de 170 kW (231 ch) dans une cylindrée de 1,5 litre. La puissance spécifique de 113 kW (154 ch) par litre de cylindrée, qui est la plus élevée au sein de BMW Group, atteint donc le niveau d’un moteur hautes performances pour voiture de sport.
BMW TwinPower Turbo comprend un système de suralimentation performant, une injection directe essence avec des injecteurs hautement précis logés entre les soupapes, ainsi que la distribution VALVETRONIC supprimant les pertes par pompage qui se distingue par une gestion entièrement variable de la levée des soupapes et optimise ainsi non seulement l’efficience, mais aussi la réactivité du moteur.
À l’instar d’un bloc BMW six cylindres en ligne, le trois cylindres est exempt de forces d’inertie de 1er et de 2e ordre. Les moments de roulis déjà faibles dans cette architecture sont encore minimisés par un arbre d’équilibrage. Un élément amortisseur à plusieurs étages intégré dans la boîte automatique se porte garant d’un fonctionnement velouté du moteur à bas régimes. La technologie BMW TwinPower Turbo et la faible friction interne du moteur favorisent l’efficience au même titre que la facilité à monter en régime. Le trois cylindres répond avec spontanéité à chaque impulsion donnée par l’accélérateur et atteint rapidement son couple maximal de 320 Newtons-mètres. Il se distingue en outre par une sonorité sportive marquante qui, comme l’avidité de monter dans les tours, résulte des similitudes de conception avec le six cylindres en ligne à technologie BMW TwinPower Turbo.
Moteurs BMW i : … & électrique synchrone a réluctance
La deuxième source d’énergie est un moteur électrique synchrone hybride spécialement développé et fabriqué par BMW Group pour la BMW i8. Ce moteur mobilise une puissance maximale de 96 kW (131 ch) et débite un couple maximal d’environ 250 Newtons-mètres disponible départ arrêté.
Les moteurs électriques ne se distinguent cependant pas seulement par leur disponibilité au démarrage, car le débit de puissance reste présent à tout instant, jusque dans les plages de charge supérieures. Le débit de puissance qui suit une caractéristique linéaire jusque dans les plages de régimes élevés s’explique par le moteur électrique, d’un type spécifique développé en exclusivité pour BMW i. Avec le développement de la technologie BMW eDrive, les motoristes ont optimisé dans le moindre détail le principe de la machine synchrone à aimants permanents. L’agencement et le dimensionnement spécifiques des composants participant à la production du couple moteur se traduisent non seulement par le couple produit par les aimants permanents, mais aussi par un couple dit de réluctance. Celui-ci résulte de l’asymétrie magnétique du rotor. Contrairement à d’autres types de moteurs, il est ainsi possible de délivrer un couple important même à des régimes élevés. C’est à cette combinaison des caractéristiques de développement du couple de deux types de machine différents que le moteur synchrone hybride doit son nom.
Grâce à sa fonction boost, la machine électrique soutient le moteur à essence lors des accélérations. La fonction peut aussi être mise à profit pour la conduite en tout électrique à une vitesse maximale de 120 km/h. En conduite 100 pour cent électrique, la BMW i8 permet de parcourir jusqu’à 37 kilomètres selon le cycle de conduite européen sans émissions nocives et quasiment sans émissions sonores. La réserve d’énergie requise est fournie par la batterie lithium-ion logée dans le tunnel dit de transmission, en position centrale. Une variante de l’accumulateur haute tension spécifique à cette voiture a été développée par BMW Group et est fabriquée en interne. Elle dispose d’un système de refroidissement à évaporateur, offre une capacité énergétique brute de 7,1 kilowatt-heures et est rechargeable.
En décélération, le moteur électrique permet de récupérer de l’énergie qui est alors injectée dans la batterie haute tension. La récupération d’énergie est tout particulièrement mise à profit lors du freinage et dans les phases de décélération en mode SPORT. L’alterno-démarreur haute tension qui lance le moteur thermique produit lui aussi du courant pour la batterie haute tension. L’énergie requise est fournie par le moteur à technologie BMW TwinPower Turbo. Ce qui assure que la BMW i8 dispose toujours d’une énergie suffisante pour le moteur électrique. L’autonomie possible en tout électrique couvre largement les besoins de déplacement en milieu urbain et périurbain. Une fois sortie de la ville, la BMW i8 sait enthousiasmer par ses performances sportives assurées avec une efficacité remarquable par la fonction boost du moteur électrique qui sert ainsi d’appoint au moteur thermique.
Cette polyvalence identifie la BMW i8 comme une voiture de sport de nouvelle génération qui sait concilier un dynamisme fascinant avec une efficience étonnante, amplifiant ainsi et le plaisir de conduire et la conviction de contribuer au développement durable.
Le châssis de la BMW i8
D’une technique raffinée, les liaisons au sol de la BMW i8 sont formées par un essieu avant à doubles triangles et un essieu arrière à cinq bras dont les composants en aluminium répondent à une conception optimale en termes de poids et de rigidité, grâce à des méthodes de construction et de fabrication appropriées. L’essieu à doubles triangles à séparation des fonctions de guidage et d’amortissement autorise des accélérations transversales élevées et assure une marche en ligne droite stable. En outre, ce principe de construction minimise la remontée des aspérités de la route vers la direction. La suspension des roues avant se distingue, comme l’essieu arrière à cinq bras, par une cinématique visant à offrir un excellent dynamisme de conduite. L’élastocinématique adaptée exactement à la voiture permet d’isoler de manière idéale les bruits de roulement des pneus, tout en répondant aux exigences élevées en matière de dynamisme.
La direction à assistance électromécanique permet de manœuvrer la voiture en tout confort dans la circulation urbaine tout en assurant la précision typique des voitures de sport aux changements de direction à vitesse élevée. Elle se distingue aussi par une consommation d’énergie particulièrement réduite. Le volant développé pour la BMW i8 présente des traits de style typiques de BMW i, comme l’insert de couleur contrastée dans la jante et l’emblème BMW cerné par un anneau bleu. Il s’agit par ailleurs du volant le plus léger disponible pour une automobile de BMW Group. Il offre, de série, à la fois des touches multifonction et des palettes pour le passage manuel des rapports et reflète ainsi profondément le caractère tant sportif que durable de la BMW i8.
Les amortisseurs pilotés par l’électronique permettent d’accroître l’agilité de la voiture tout en offrant un agrément de conduite sans la moindre restriction. L’action des amortisseurs varie avec le mode de conduite activé et confère ainsi à la voiture un caractère dynamique correspondant.
Le système de freinage de la BMW i8 est une conception spéciale pour l’hybride dit à couplage par la route et obtient des performances maximales avec d’excellentes décélérations. Les disques de frein perforés et les étriers de frein noirs contribuent à l’allure sportive et haut de gamme.
Les roues de 20 pouces en aluminium matricé dont la BMW i8 est équipée affichent un style bicolore et un design aérodynamiquement peaufiné, mais aussi un poids réduit. La monte pneumatique est mixte de dimensions 215/45 R20 à l’avant et 245/40 R20 à l’arrière. Le profil élancé des roues et des pneus ainsi que leur diamètre important contribuent à optimiser les qualités aérodynamiques tout en assurant un dynamisme élevé en virage et une traction de tous les instants. La consommation d’énergie de la BMW i8 est également réduite grâce à la faible résistance que les pneus opposent au roulement.
BMW i Vision Future Interaction
BMW i8 Spyder ?
Le concept « BMW i Vision Future Interaction » présenté au CES 2016 remet à l’honneur le BMW i8 Concept Spyder !
Ce qui, visuellement, est une i8 Spyder sans aucune porte, ce concept est surtout un lab’ techno pour BMW. Le dessin est légèrement revu, le châssis est celui de l’i8 de base, les phares avant sont les BMW Laserlight. Serait-ce… un aperçu d’une possible BMW i8 Spyder… pour 2016 plus tard ? … en 2012, il y a déjà eu le BMW i8 Spyder … en Concept !
BMW i8 Concept Spyder. Teaser.
The 2012 BMW i8 Concept Spyder is the third BMW i model. It embodies the future of cutting-edge and emotionally appealing mobility concepts. The combination of intelligent lightweight design and state-of-the-art hybrid technology imbues the BMW i8 Concept Spyder with genuine sports car performance, yet its fuel consumption is no higher than you would expect from a small car. Compared with the Coupe variant of the BMW i8 Concept, the BMW i8 Concept Spyder has a slightly shorter wheelbase and overall length.
BMW i Vision Future Interaction CES 2016
Le concept i8 dénomme « i Vision Future interaction », est le concept-car BMW i8 Spyder sans ses portes et sans ses commandes physiques à l’intérieur.
Design extérieur BMW i Vision Future Interaction
==> CES 2016 Automotive Top Tweets, Live Pics & Story Timeline Motorshow #CES2016
Design intérieur BMW i Vision Future Interaction
L’intérieur de la BMW i Vision Future Interaction fait écho à son nom « Interaction » avec nombreux écrans. Un ‘Panorama Display’ de 40 cm de large sur 11 cm de haut surplombe le tableau de bord. L’intérieur affiche deux écrans. L’un figure derrière le volant pour la navigation, l’autre tout en longueur de 21 pouces en haut de la planche de bord pour les fontctions navigations, médias, communication, musique, etc.
A cela, les informations utiles au conducteur, tels que la vitesse, le niveau des batteries, et trajectoire à suivre sont affichés sur le pare-brise. Sur le tableau de bord, il y a (toujours) les compteurs, déjà largement digitaux sur les BMW haut de gamme actuelles, mais là, ils sont remplacés par des images 3D. Ces images son couplées à l’affichage tête-haute pour informer le conducteur de toute les informations sur le véhicule, et la circulation tout autour du véhicule.
La console centrale reste quant à elle tactile. La commande vocale est aussi bien de la partie pour permettre aux utilisateurs, de naviguer aussi intuitivement que possible au sein des menus.
Pas touche au AirTouch !
Ce super-cabriolet BMW ne propose donc que des commandes vocales et gestuelles via AirTouch.
AirTouch est la technologie propose par BMW dont sa particularité est d’utiliser comme un écran tactile que l’on ne touche pas. Donc, qu’on ne peut pas dire que l’écran soit tactile car on ne le touche pas. Ce sont des capteurs placés dans le tableau de bord qui analysent les mouvements de la main. BMW montre donc comment utiliser tout le potentiel du Gesture Control présenté avec la BMW All-New Série 7.
A voir en complément, l’article dédié intitulé BMW 7-series, présentation et histoire du vaisseau amiral à la pointe de la technologie
BMW i8 Mirrorless
BMW i8 Mirrorless est similaire à la BMW i8 de série. Ce qui change, les rétroviseurs sont remplacés par des caméras. Avec un vue à 360 degrés, permise par un caméra additionnelle en haut de la lunette arrière, la BMW i8 Mirrorless affiche une rétrovision panorama sur un grand écran remplaçant le miroir intérieur.
English summary
BMW i8 Mirrorless – CES 2016
This is the first time a camera monitor system has been launched that offers BMW drivers a pioneering form of rear view with the potential to replace conventional exterior mirrors. Although different versions of driver assistance cameras are used, there has so far been no digital use of the rearview mirror which can be deployed in series vehicles.
BMW i8 Mirrorless incorporates two insignificant looking cameras, accommodated in aerodynamically optimized holders, which replace the existing exterior mirrors. They are supplemented by a third camera mounted on the upper edge of the rear windscreen.
All images are merged and displayed as a single image on a high-resolution display suspended in the position of the rearview mirror. The image of the traffic behind the car covers a greater viewing angle than could be observed using the interior and exterior mirrors. No adjustment of the cameras is necessary.
The display is around 300 millimeters wide and 75 millimeters high. The casing is rounded at the side and this conveys a natural panoramic perception of the traffic behind the car. A further special feature of this system is that it evaluates the camera images and responds immediately to imminent hazards.
If, for example, drivers signal with their indicator that they are about to overtake, although a car is coming up behind which is traveling much faster, a striking yellow warning icon immediately flashes on the display and this increases in size as the hazard intensifies. Or if a driver is about to turn right at traffic lights, the system recognizes that the vehicle is turning a corner by the indicators flashing or the steering wheel being turned sharply, and the image in the display automatically swivels further to the right and extends the area being displayed. If a cycle rider approaches from the rear, a warning signal is illuminated in the display as well.
However, the mirrorless camera display system also offers additional advantages. The cameras replacing the exterior mirrors are smaller than the existing wing mirrors and permit a more open view to the front and side of the car. The display prevents the driver from being subject to direct glare and the contrast can be optimally adjusted to suit the light conditions. Overlaid trajectory lines also provide support for drivers when they are parking. Moreover, passengers can similarly use the new mirrorless system. Like the driver, they can always see the traffic in the display, and when they are getting out they can see whether pedestrians or cyclists are in danger before they open the door.
The cameras mounted at the sides of the BMW i8 Mirrorless record the traffic traveling behind the car and they are positioned in wing-like holders at the same height as conventional exterior mirrors. The holders are optimized aerodynamically and aeroacoustically so BMW i8 Mirrorless not only has a cw value like a BMW i8 without exterior mirrors – with the equivalent positive effects on consumption – but also generates a similarly low amount of wind noise. Moreover, the holders channel rainwater round the side windows.
The lens of the two side cameras is made of Gorilla Glass Type 2, a thin and robust glass which is frequently used for displays of electronic devices with touchscreens and features particularly high scratch resistance and braking strength. The protective glass on the camera lens is provided with a dirt- repellent coating, is heatable and does not require servicing so as to be able to always provide a reliably high image quality under all traffic conditions, during any weather and in all lighting conditions.
The holders are also designed so that spray water is conducted around the lens. The absence of an exterior mirror reduces the overall width of the BMW i8 Mirrorless to 1,942 millimeters because the camera holders finish at the width of the rear wings of the BMW i8. BMW has refrained from mentioning how far the technology is from production, but with other automakers exploring the same concept, the future is closer than we think.
BMW i
The BMW i is a sub-brand of BMW founded in 2011 to design and manufacture plug-in electric vehicles. The company’s initial plans call for the release of two vehicles; the i3 all-electric car and the i8 plug-in hybrid. Concept versions of both these vehicles were shown at the 2009 Frankfurt Motor Show.
Series production of the BMW i3 destined for retail customers began in September 2013, and the European market launch took place in November 2013 with the first retail deliveries in Germany. The BMW i8 was launched in Germany in June 2014. The United States, Germany, the UK and Norway are the main markets for both models. As of November 2015, almost 45,000 i brand vehicles have been sold worldwide since 2013, of which, almost 17,800 units were sold in 2014, and over 25,600 during the first eleven months of 2015. As of November 2015, the all-electric i3 is the brand’s leading model with global sales of nearly 38,600 units.
BMW’s « Project i » is a program created to develop lightweight eco-friendly urban electric car concepts designed to address the mobility and sustainability needs for people who live in megacities. According to BMW, « Project i » has three phases. The Mini E demonstration was the first phase of this project, and it was followed by a similar field testing that began in January 2012 with the BMW ActiveE all-electric vehicle. The ActiveE is based on the BMW 1 Series Coupe and is built based on the lessons learned from the Mini E trial. The last phase of « Project i » was the development of the i3 and i8 electric cars.
The automaker expects that its first series production all-electric drive vehicle will help it achieve an overall fleet fuel economy average of 6.63 L/100 km (35.5 mpg) by 2016, as mandated by U.S. federal regulations. BMW expects high volume sales of the i3 to allow the company to continue selling several of its high-performance cars with low fuel economy in the U.S.
BMW i Park Lane showroom in London.
In February 2011, BMW announced a new sub-brand, BMW i, to market the vehicles produced under Project i. BMW i vehicles are to be sold separately from BMW or Mini. The first two production models are the battery electric Mega City Vehicle, now called BMW i3, and a plug-in hybrid called BMW i8, which is the production version of the Vision Efficient Dynamics concept unveiled at the 2009 Frankfurt Motor Show and has an all-electric range of 50 kilometres (31 mi). Production of both plug-in electric cars was scheduled to start in Leipzig in 2013.
BMW i8
Layering design, a method in which surfaces and lines overlap and interweave, produces an extremely sporty appearance all round. The surfaces join harmoniously, creating a compact and agile impression. Everything appears to come from a unified whole – thus lending the BMW i8 an extraordinarily powerful stature.
The entire shape and form of the BMW i8 follows the BMW i8 design philosophy, which creates a unique connection between ground-breaking sustainability and premium character. The approach includes the so-called black belt. This unmistakeable black design element runs from the front, over the roof, to the rear in all BMW i models. Also typical of BMW i are the dynamic stream-flow design, the Air Curtains and striking details such as the LED Daytime Running Light in a distinctive U-shape and the LED rear lights. In the interior, the BMW i design philosophy is demonstrated in the selected use of sustainably produced lightweight materials. Wherever possible, there is systematic use of components produced from renewable raw materials.
Long wheelbase, short overhangs, a solid stance as it crouches on the street: the BMW i8 has all the characteristics of a full-blooded sports car. The front appears extremely low and wide. Everything is arranged to be optimally aerodynamic. At the same time, the flat, but prominent double kidney grille reveals the BMW genes. A V-shaped ‘black belt’ starts on the bonnet and dynamically wraps around the bodyshell to the rear.
Viewed from the side, the exaggerated wedge shape, the long drawn-out lines and the flat silhouette underscore the dynamics. Layering design, a method in which surfaces and lines overlap and interweave, produces an extremely sporty appearance all round. The surfaces join harmoniously, creating a compact and agile impression. Everything appears to come from a unified whole – thus lending the BMW i8 an extraordinarily powerful stature.
Standard in the BMW i8, LED headlights fit in perfectly with the exceptional sports car concept. All lighting elements are completely in LED. The front light has a typical BMW i U-shaped frame, which contains the Daytime Running Lights and a built-in indicator. A second broad frame is added as a distinguishing design feature when the optional high-beam headlights with laser light technology* are selected. The model with laser technology also considerably increases the range of the high beam and enhances its illumination. A passively lit blue band signals the innovative technology of the lighting unit. In addition, the side cover of the headlight in the equipment with laser light is not dark but has a brilliant metallic finish. The overall impression of the light concept is unmistakeably BMW i8.
Off to a swinging start: Thanks to the spectacular scissor doors, the sports car character of the BMW i8 is recognisable in an instant. Swinging upwards when opened, the scissor doors are an optical highlight and blend perfectly into the smooth lines of the aerodynamic bodyshell. When viewed from the inside, the doors underline the sporty nature of the interior. Thanks to the aluminium, carbon and thermoplastic used in their construction, they are approximately 50% lighter than conventionally built doors. As a result, they are particularly convenient to open and close from the inside. The handle is ergonomically positioned on the inside of the door panel and also acts as a decorative feature.
The sporty look of the exterior is continued seamlessly in the interior of the BMW i8. All elements are light and dynamically positioned. In the interior, the layering principle creates a novel relationship between functionality and clear form. Lightweight construction is also implemented visually; for example, the visible carbon elements in the door sill highlight the low weight of the BMW i8.
The classic sports car character and the typical BMW driver orientation are both equally prominent in the design. The centre console is aligned towards the driver. All the instruments and the digital instrument panel with its two large displays are easy to operate. All passengers have a low seating position and the narrow lightweight seats provide reliable support and outstanding of comfort even when cornering rapidly. The iDrive Controller is conveniently located on the centre console that optically bisects the vehicle.
BMW Vision Car at the CES 2016
At the Consumer Electronics Show (CES, 6 to 9 January 2016) in Las Vegas, the BMW Group is presenting a Vision Car to demonstrate what the interior and the user interface of the future might look like. The rapid advance of networking between driver, vehicle and environment is becoming increasingly intensive and is facilitating new services. One example of new technologies in seamlessly networked vehicles is provided by AirTouch. This feature empowers intuitive control of entertainment, navigation and communication functions using simple gestures made with a flat hand. AirTouch allows the display in a vehicle to be operated like a touchscreen without actually having to make contact with the surface. Sensors record the hand movements in the area between the central console and the interior mirror. This enables drivers or passengers to change the focus on the surface of the large panorama display. Simple confirmation selects the relevant menu item or activates an icon.
Sensors on the instrument dashboard permit 3D control.
One year ago, BMW already presented the new gesture control at the CES. This enables simple movements of a finger to carry out actions such as adjusting the loudness or accepting phone calls. Meanwhile, this technology is available as BMW Gesture Control in the new BMW 7 Series. AirTouch is now taking another big leap forward. Sensors are installed in the area of the instrument dashboard which respond to hand movements here and therefore permit three-dimensional control. A movement of the hand or a gesture activates the surfaces on the large panorama display.
AirTouch has another option to confirm an action. A concealed AirTouch button is located on the rim of the steering wheel. It is on the left and easy to reach with the thumb, and it lights up when a menu or icon can be activated. One tap is sufficient to activate the desired program or change a setting. The passenger also has a button like this positioned on the side sill in the door area. Passengers are therefore able to use one hand to navigate through the menu and the other hand to confirm inputs very quickly.
The intelligent AirTouch menu control reduces the number of steps needed to make a selection. For example, when activating the phone pad, the system automatically brings up contacts or call lists to the top select level so that a call can be made with just one further action. AirTouch recognises which selection and control steps are required next and displays them in advance. This allows the driver to focus all their concentration on the road ahead or offers additional convenient control options when the vehicle is travelling in highly automated mode.
BMW Innovations at the CES 2016 in Las Vegas.
Highlights:
BMW Group at the Consumer Electronics Show 2016 (CES, 6 to 9 January
2016 in Las Vegas). Impressive exhibition profile highlights leading
position in the area of Connected Car.
- BMW i Vision Future Interaction – Concept Car provides an outlook on the networked cockpit and the user interface of the future.
- BMW i Vision Future Interaction with high-resolution vehicle displays whose content adjusts to match the situation; function control with estures, touch-sensitive surfaces and voice control.
- Information for the driver through head-up display, instrument cluster with three-dimensional display and 21-inch panorama display.
- BMW i Vision Future Interaction with world premiere of AirTouch: sensors recognise movements made with the hand and also depth movements. This means that the panorama display can be operated like at touchscreen without having to actually touch the surface.
- Reduction of control elements to a minimum. Three drive modes – Pure Drive (driving yourself), Assist (assistance systems intervene actively) and Auto Mode (highly automated operation) – selectable at the steering wheel.
- Internet of Things stands for even more comprehensive networking which facilitates new services for more efficiency and comfort.
- The intelligent Open Mobility Cloud of the BMW Group connects networked systems such as a BMW i3 and a Smart Home with personal end devices like smart phone or smart watch.
- The Open Mobility Cloud networks the correct information and functions, and uses intelligent control to allow complex processes to be started automatically, without their being requested or having to be initiated with an app.
- Users are provided with predictive information relevant to them personally by networking with the Open Mobility Cloud.
- Mobility Mirror – mirror and display medium at the same time, component of the Internet of Things networked using the Open Mobility Cloud.
- Important information for the day is shown in the Mobility Mirror display, such as personal calendar, mobility options, energy status of the smart home, charge status of the BMW i3, weather forecast.
- Gesture Control Parking: The BMW i3 recognises gestures, and drives into and out of a parking space fully automatically.
- Remote 3D View: The research application uses the cameras in the BMW i3 as constituent elements of the Internet of Things. The images taken by the cameras can be streamed to networked end devices and provide an overview of the area around the vehicle.
- Bumper Detect uses an innovative system, identifies whether the driver’s own vehicle being parked has been bumped and activates the vehicle cameras. The networked systems at the same time send a message to the driver’s smart phone, and images are sent if requested.
- Bumper Detect also recognises whether unauthorised persons are tampering with the vehicle and sends images to the networked mobile end devices.
- BMW Connected is a prototype of a personalised digital assistant for individual mobility. The focus is on the needs and requirements for mobility of the future.
- BMW Connected and the Open Mobility Cloud represent a radical new conceptual approach to mobility. BMW Connected is available all the time on all networked end devices: at home, on foot or on the move in the user’s own vehicle, or on public transport.
- The platform for BMW Connected is the Open Mobility Cloud with a highly flexible service architecture.
- The Open Mobility Cloud offers far-reaching capabilities for machine learning and data analysis. The more frequently users make use of the digital services, the more effectively they can be personalised.
- Information relevant to the user is always provided at the right time. BMW Connected learns, for example, routes which are taken on a regular basis and proactively informs the user if any disruption is expected along the route.
- BMW ConnectedRide – Motorcycle laser light in the BMW K1600 GTL concept vehicle with a range of 600 metres for main beam.
- Head-up Display helmet projects necessary or requested traffic and vehicle information directly into the visual field of the driver
- Future Mobility Solutions: Light Charge – simultaneously innovative street lighting with LED technology and charging station for charging the high-voltage batteries of electric vehicles.
- Standardised connection for charging cable from electric vehicles including vehicles from other manufacturers, cashless payment. Vehicle start using the smart phone app or RFID card.
- BMW i 8 Mirrorless – System with three cameras replaces the rearview mirror, covers larger viewing angles and eliminates dangerous “blind spots”.
- Images from the cameras are united on a display which replaces the interior mirror. Presets for the camera or display are not necessary.
- System evaluates camera images and provides a situative response to imminent hazards, for example with yellow warning icons.
- Superimposed trajectory lines provide support during parking, and the passenger can also observe the traffic behind the vehicle.
- BMW i3 Extended Rearview Mirror links up mirror and camera technology. In the interior mirror, the mirror view is overlaid with
very precise images from a camera positioned on the roof. This provides a significantly extended field of view. - New control concepts from BMW: BMW gesture control in the new BMW 7 Series for controlling information, entertainment and
communication functions. - New control freedom for rear-seat passengers with BMW Touch Command.
MAJ 18/05/2016
BMW i8 – Animation
Source et images :
BMW
Partager la publication "BMW i Vision Future Interaction concept se montre, se découvre, s’ouvre au #CES2016 sur base i8"